Blijf op de hoogte van HEERLIJK nieuws en acties.
HEERLIJK10Daagse is marktbepalende nieuwkomer
Nederlandse toprestaurants hebben het, als gevolg van de crisis, zwaar te verduren. De gastronomie probeert het hoofd boven water te houden door deel te nemen aan diverse kortingsacties. Bijna 90 procent van de betere horeca neemt deel aan actieweken.
Misset Horeca publiceerde vrijdag een exclusief onderzoek over de financiële situatie bij toprestaurants. Het vakblad benaderde de 100 beste Nederlandse restaurants, gebaseerd op de belangrijkste culinaire gidsen Michelin, GaultMillau en Lekker.
Favorieten
Dining with the Stars, een concept dat zich uitsluitend richt op Michelinsterren, scoort vanzelfsprekend hoog onder toprestaurants. De Restaurantweek mag rekenen op 27 procent. Opvallend is dat nieuwkomer ‘HEERLIJK10Daagse’ volgt met 18 procent. Iens Dinerdagen zijn beduidend minder populair met 7 procent.
Nieuwe gasten
Een nieuwe gastenkring aanboren is de belangrijkste reden voor deelname. Al wordt wel opgemerkt door de ondervraagde chefs dat de meeste gasten niet opnieuw reserveren nadat de actie is afgelopen. Ander belangrijk argument voor deelname is simpelweg ‘de zaak vol te krijgen’. Omdat concurrerende restaurants in de omgeving ook deelnemen en restaurateurs niet kunnen achterblijven, is een derde reden.
Michelin voorstanders van actieweken.
Hoofdinspecteur Werner Loens van Michelin Benelux blijkt voorstander te zijn van de kortingsacties. Zo laat hij in een interview aan Misset Horeca weten: ‘We voelen ons de grootste verdedigers van restaurants en als die hun zaak vol krijgen met dergelijke acties, dan vinden wij dat prima. Wij kijken of de kwaliteit goed is. Als dit zo is, dan is het toch prima om voor 35 euro lekker te eten?’
Financiën
Regelmatig blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat de horeca het zwaar te verduren heeft. Maatregelen die worden getroffen zijn onder andere harder werken met minder personeel en het verkleinen van de menukaart.
De verwachtingen zijn desondanks nog steeds sober voor de aankomende periode.
Sterrenrestaurants hebben de financiële situatie nog redelijk onder controle is gebleken.
Naar eigen zeggen heeft ruim 60% het afgelopen jaar meer omzet weten te draaien en bij bijna een kwart werd een daling genoteerd in de boeken.
Eerst volgende actieweek
De eerstvolgende actieweek vindt aanstaande maandag 29 oktober plaats. Wie voor ‘een prikkie’ uit eten wil, kan nu reserveren via www.heerlijk10daagse.nl. Aangesloten toprestaurants in Nederland bieden een driegangen lunch aan voor 20 euro. Een driegangen diner kost 5 euro meer. Sterrenzaken rekenen een toeslag van 10 euro per ster.